
Welke inhoud het goed doet op Google Discover kan u verrassen
Het opbouwen van Google Discover zichtbaarheid en verkeer is anders dan uw reguliere SEO-contentstrategie. Bekijk welke 10 optimalisaties het beste werken.
Google Discover beheert een gepersonaliseerde feed met inhoud voor gebruikers op basis van hun interesses, zoekgeschiedenis, locatie en activiteit in andere apps.
Native voor Android-apparaten, het is momenteel alleen beschikbaar op mobiele apparaten of toegankelijk via de Chrome- of Google-apps op iOS.
De feeds van artikelen die op Google Discover worden weergegeven, zijn volledig aangepast voor elke gebruiker, waardoor het moeilijk is om de gemiddelde rangschikking van een bepaald artikel te controleren.
Om daar nog aan toe te voegen, biedt rapportage op Google Discover veel uitdagingen. Op dit moment is er geen speciale verwijzingsbron in Google Analytics om verkeer van Discover te zien. Verkeer verschijnt als binnenkomen via een verscheidenheid aan organische, directe en verwijzingsbronnen.
Dus hoe kun je content optimaliseren voor Google Discover?
In deze kolom ziet u wat het beste kan op Google Discover, op basis van onze analyse van meer dan 7.200 URL’s. Je vindt er ook afhaalmaaltijden om te helpen met je eigen optimalisatiestrategie.
Wat maakt Google Discover Optimization zo uitdagend?
Google Search Console heeft een speciaal prestatierapport voor Discover,dat alleen wordt geactiveerd als de accommodatie verkeer van Google Discover ontvangt.
Toch kunnen de criteria voor rangschikking en rijgedrag ongrijpbaar aanvoelen.
SEO-toolproviders proberen nog steeds uit te zoeken hoe ze gegevens kunnen verzamelen en zinvolle Discover-inzichten kunnen delen vanwege de beperkingen van het verzamelen van gegevens.
Bovendien, hoewel Google verschillende documenten heeft gepubliceerd met betrekking tot de rangschikking in Google Discover, kan het gebrek aan openbaar beschikbare prestatiegegevens in combinatie met het zeer gepersonaliseerde karakter van inhoud binnen Google Discover het voor SEO-professionals moeilijk maken om te proberen te reverse-engineeren wat er nodig is om daar goed te ranken.
Een woord van dankbaarheid aan andere SEOs ook geobsedeerd door Google Discover
Het gebrek aan SEO-tools voor Google Discover is niet te wijten aan een gebrek aan proberen.
Rekwisieten voor geweldige SEO-experts zoals Valentin Pletzer, John Shehataen Abby Hamilton,die hard hebben gewerkt om te proberen discover-gegevens te begrijpen!
Waarom SEO-professionals zich zorgen moeten maken over Google Discover
Als je net als veel SEO-professionals bent, denk je misschien dat Google Discover niet van toepassing is op jou of de sites waaraan je werkt.
Dit is een veel voorkomende denkwijze die meestal voortkomt uit SEO-professionals die denken dat hun sites niet kwalificeren als ‘uitgeverswebsites’ en daarom niet in aanmerking komen.
Deze gedachtegang kan ook verband houden met hoe moeilijk het historisch is geweest om sites goedgekeurd te krijgen om te verschijnen in Google Nieuws (een apart product van Discover), vooral wanneer dit proces handmatige goedkeuring door Google vóór 2019 vereiste.
Als je deze gedachten hebt over Google Discover, denk dan nog eens goed na.
Ons team werkt aan tientallen klanten en het is altijd verrassend om te zien welke soorten sites en inhoud succes zien in Discover.
Voor sommige sites verzendt Google Discover meer organisch verkeer dan reguliere organische resultaten. Alleen al om deze reden mag Discover niet worden genegeerd!
Daarnaast kunnen de kernupdates van Google van invloed zijn op de prestaties van Discover. Je realiseert je misschien niet eens dat je verkeer van Discover bent gaan ontvangen (of verliezen) na een kernupdate, tenzij je aandacht besteedt aan dat rapport in Google Search Console.
Probeer de toekomst van dynamisch backlinkbeheer uit
Heb je een snellere backlink checker nodig? Semrush heeft nu een snelle backlinkdatabase plus een volledige reeks dynamische backlinkbeheeroplossingen.
Hieronder ziet u een voorbeeld van een klant van ons die tekenen van leven begon te zien op Google Discover tijdens een recente kernupdate.
Google Discover biedt een andere mogelijkheid om organisch verkeer te verdienen, maar het is een ander dier dan reguliere SEO en moet dienovereenkomstig worden behandeld.
Uw Discover SEO-strategie moet uniek zijn ten opzichte van uw reguliere SEO-strategie en de onderstaande inzichten zullen aangeven waarom.
Methodologie en belangrijke disclaimers
In de onderstaande sectie zal ik 10 belangrijke afhaalmaaltijden schetsen die ik heb waargenomen door 7.274 URL’s te analyseren die verkeer ontvangen in Discover vanuit 23 verschillende domeinen in de volgende categorieën (zoals geclassificeerd door Similarweb):
- Kunst en Entertainment.
- Huis en Tuin.
- Nieuws en media.
- Huisdieren en dieren.
- Sport.
- Voertuigen.
Ik haalde Buzzsumo sociale media en linkstatistieken naar cross-reference met artikelprestaties om te zien of er correlaties waren tussen prestaties op sociale media en Discover.
Disclaimer: Ik was verrast om te zien dat de resultaten van deze oefening vaak direct in tegenspraak waren met het advies in de Discover-richtlijnenvan Google .
Google wijdt een hele sectie in dit document aan het vermijden van tactieken zoals het gebruik van clickbait in koppen of andere “tactieken die de aantrekkingskracht manipuleren door zich te richten op morbide nieuwsgierigheid, titillatie of verontwaardiging.”
In feite zijn dit enkele van de tactieken die het beste lijken te werken voor onze klanten, zoals u hieronder zult zien.
Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om deze bevindingen vooraf te gaan door te zeggen dat deze analyse is uitgevoerd met behulp van een relatief kleine subset van URL’s, en dat het schenden van de richtlijnen van Google in welke vorm dan ook altijd een aanzienlijk risico met zich brengt.
Omwille van de vertrouwelijkheid van de klant worden hieronder ook geen echte koppen of URL’s gedeeld, maar wordt de inhoud in detail beschreven.
10 Kenmerken van Ranking Well in Discover
1. Emotioneel geladen koppen
Google stelt heel duidelijk dat clickbait-koppen een site niet in aanmerking kunnen laten komen voor Google Discover:
“Gebruik paginatitels die de essentie van de inhoud vastleggen, maar op een niet-clickbait-manier.”
– Ga op Discover, Google Search Central
Toch lijken emotioneel geladen, borderline-clickbait-koppen de meeste klikken en hoogste CTR’s te produceren onder de geanalyseerde set URL’s.
Hier zijn enkele voorbeelden van zinnen die worden gebruikt in de koppen van onze klanten op artikelen die de afgelopen 16 maanden meer dan 500.000 klikken van Discover hebben ontvangen:
- “dit hartverscheurende moment”
- “verdooft de wereld”
- “vervloekt”
- “fans roepen”
- “onder deze 1 voorwaarde”
- “was gevloerd”
- “overtrad 1 van de grootste ongeschreven regels”
- “heeft net deze enorme stap gezet”
- “na dit eenvoudige gezondheidsadvies”
- “bevestigt het gerucht”
- “fans konden het niet aan”
- “zal gebeuren en dit is waarom”
- “dit 1 sieraad”
Hoewel de inhoud van deze best presterende artikelen levert op wat de gebruiker hoopte uit de kop te halen (een veelvoorkomend probleem met clickbait-koppen), is het de vraag of het gebruik van “overdreven” koppen echt zo’n slechte strategie is om discover-prestaties toch te stimuleren.
2. Vragen stellen in koppen (met het antwoord in de inhoud)
Een andere tactiek die twijfelachtig wordt geacht voor SEO, maar wel sterke click-through rates (CTR) lijkt te stimuleren in Google Discover, is het stellen van koppen als een vraag. Klikken op het artikel is noodzakelijk om het antwoord te krijgen.
We hebben bijvoorbeeld klanten die meer dan 15% CTR ontvangen van Google Discover (met meer dan 100.000 klikken in de afgelopen 16 maanden) door de volgende soorten zinnen in hun koppen te gebruiken:
- Zei ____ _____?
- Heeft ____ ______ gedaan?
- Droeg ____ ___?
Hoewel dit soort koppen misschien niet voorbij gaan met de SEO-algoritmenvan Google, lijkt hun verleidelijke aard nog steeds te resoneren met veel gebruikers in Google Discover, wat leidt tot hoge CTR’s.
3. Rangschikking voor COVID-inhoud in Discover, maar niet zoeken
Een andere observatie die uit deze analyse kwam, was dat sites verkeer van Google Discover konden ontvangen van artikelen en onderwerpen waar ze nog nooit significant verkeer van reguliere zoekopdrachten hebben gezien.
Google stelt voorop dat E-A-T (expertise authoritativeness, and trustworthiness) een cruciale factor is bij het bepalen welke sites in Discover mogen ranken.
Toch (en dit is pure speculatie), lijkt er een discrepantie te zijn in hoe E-A-T kan worden berekend in Discover en reguliere Search.
Dit gold met name voor COVID-19, waar autoriteit een van de belangrijkste factoren lijkt te zijn voor de ranking in SEO sinds het begin van de pandemie.
Uit deze analyse bleek echter dat veel artikelen over COVID-19 Discover-verkeer ontvingen, waar hetzelfde artikel vrijwel geen klikken kreeg van de organische zoekopdracht van Google.
De bovenstaande grafiek toont de discrepantie in klikken van Discover vs. Search voor 188 URL’s die de woorden [covid] bevatten of in de URL [coronavirus] (die verborgen is voor vertrouwelijkheidsdoeleinden van de client).
Het is duidelijk dat bijna al deze URL’s meer verkeer van Discover zagen dan van reguliere SEO.
4. Recency is goed, maar sommige evergreen onderwerpen sustain ontdekken prestaties
Een van de meest interessante aspecten van Google Discover die het onderscheidt van de meer tijdgevoelige nieuwsoppervlakken van Google, zoals Top Stories, Google News en Web Stories ,is dat Google Discover soms inhoud van enkele jaren geleden kan weergeven, zelfs als de inhoud niet is bewerkt.
Dit biedt een enorme kans voor sites die niet in staat zijn om consistent nieuwe inhoud te publiceren – oude inhoud kan nog steeds worden weergegeven in Discover als deze aan alle andere criteria voldoet.
Om deze te illustreren, haalde ik de “datum gewijzigd” tussen best presterende artikelen.
Alle artikelen aan de linkerkant kregen meer dan 100.000 klikken van Discover in de afgelopen 16 maanden (van maart 2020 – juli 2021) ondanks dat ze meer dan 15 maanden oud waren.
Voor verschillende van deze artikelen blijven ze elke dag verkeer van Google Discover ontvangen.
5. Inhoud die goed presteert in Discover presteert mogelijk niet goed in zoeken (en vice versa)
Het is belangrijk om te onthouden dat Google Discover en Google Search volledig verschillende rankingcriteria gebruiken en dat de strategie die wordt gebruikt om in beide functies te ranken dienovereenkomstig moet worden aangepast.
In de afgelopen jaren, met de opkomst van E-A-T in SEO, is het belangrijker dan ooit geworden om ervoor te zorgen dat inhoud de hoogst mogelijke kwaliteit toont. Het is essentieel om te voldoen aan de volgende criteria die zijn uiteengezet in de belangrijkste updaterichtlijnen van Google:
- “Presenteert de inhoud informatie op een manier die ervoor zorgt dat u deze wilt vertrouwen, zoals duidelijke sourcing, bewijs van de betrokken expertise, achtergrondinformatie over de auteur of de site die deze publiceert, zoals via links naar een auteurspagina of de pagina Over van een site?
- Zou u zich op uw gemak voelen om deze inhoud te vertrouwen voor kwesties met betrekking tot uw geld of uw leven?
- Is de inhoud vrij van spelling of stilistische problemen?
- Vermijdt de kop en/of paginatitel overdrijvend of schokkend van aard?”
(… en nog veel meer vragen waar deze vandaan kwamen.)
Deze criteria lijken echter enigszins anders te worden gemeten voor inhoud die goed presteert in Google Discover.
Misschien komt dit door het unieke gedrag van Discover-gebruikers en de wens om leuke of luchtige inhoud in hun feeds te lezen die niet zo gericht is op E-A-T.
Discover gedraagt zich in veel opzichten meer als een social media platform dan als een zoekmachine.
6. In overeenstemming met de overtuigingen of politieke opvattingen van de gebruikers
Een andere voor de hand liggende observatie uit deze analyse is dat sommige van de best presterende inhoud in Google Discover de neiging heeft om te voeden met de bestaande politieke of sociale overtuigingen van zijn lezers.
Bijvoorbeeld artikelen die verontwaardiging of aanbidding over het gedrag van politieke figuren, beroemdheden of de koninklijke familie kunnen bevorderen.
7. Ontdek dat onderwerpen beter kunnen werken dan zoeken wanneer de gebruiker niet wist dat hij ernaar op zoek was
Google Discover is uniek van SEO in de zin dat SEO alleen werkt als en wanneer de gebruiker naar dat onderwerp zoekt.
Net als de inhoud die wordt weergegeven op sociale mediaplatforms zoals Facebook, Twitter en Instagram, is Google Discover-inhoud vaak succesvol, zelfs als de gebruiker zich niet realiseerde dat hij ernaar op zoek was.
Om deze reden werken traditionele SEO-zoekwoordonderzoeksmethoden die voor SEO werken mogelijk niet voor Google Discover.
Focussen op onderwerpen die daadwerkelijk resoneren met de doelgroep van de site en hun emoties aanspreken, kan resulteren in sterkere Discover-prestaties.
Huisdierinhoud die bijvoorbeeld de persoonlijke verhalen vertelt van huisdieren die zijn hersteld van obscure ziekten, biedt mogelijk niet veel zoekvolume of potentieel in Google Zoeken. Maar we merkten op dat dat type inhoud het beste presteert in Discover voor sommige van onze huisdierklanten.
8. Dood, Huwelijk, Echtscheiding
Onderwerpen die de neiging hebben om emotie, controverse en/of empathie te genereren, doen het heel goed in Google Discover.
Sterfgevallen, huwelijken, echtscheidingen, interpersoonlijk drama en roddels zijn slechts enkele voorbeelden hiervan.
Emotioneel geladen inhoud presteert aanzienlijk beter dan alle andere inhoud in onze analyse.
9. Celebrity Roddels
Roddels over beroemdheden als categorie ontvangen het leeuwendeel van het Discover-verkeer in onze analyse. Dit is een interessante trend om te overwegen, vooral in het licht van het organische verkeer en de zichtbaarheidsdalingen die veel van dit soort sites de afgelopen jaren hebben gezien in Google Zoeken, Nieuws en Topverhalen.
De update van januari 2020 was groot voor een aantal roddelsites van beroemdheden: People, Us Magazine, TMZ en Radar zijn enkele van de grootste verliezers die ik tot nu toe heb gevonden, met ~ 50% afname van organische zichtbaarheid. pic.twitter.com/uDqUb49SRR
— Lily Ray
(@lilyraynyc) 25 februari 2020
10. Listicles (Nummers in Krantenkoppen)
De haalbaarheid van “listicles” als SEO-strategie is meestal een controversieel onderwerp onder de SEO-gemeenschap.
Dit type inhoud is vaak zo gestructureerd dat het kan leiden tot slechte UX- of overmatige advertenties (zoals het presenteren van elk item in de listicle-serie op een unieke URL waar advertenties op elke pagina opnieuw worden geladen).
Toch presteert listicle-inhoud goed in ons Discover-onderzoek. Sommige artikelen die de afgelopen 16 maanden groenblijvend verkeer van Discover hebben gezien, volgen dit formaat.
Koppen bevatten zinnen zoals:
- 15 redenen waarom…
- 10 dingen die je moet kopen…
- 10 auto’s die…
- Deze 5 dingen…
Takeaway van onze Google Discover-analyse
De belangrijkste conclusie uit deze analyse is om te beseffen dat Google Discover deel moet uitmaken van uw SEO-strategie.
De tactiek die nodig is om goed te presteren in Google Discover kan heel anders zijn dan die van uw reguliere SEO-contentstrategie.
Goed presteren in Google Discover zal waarschijnlijk voortkomen uit een contentstrategie die wordt gebruikt op andere sociale platforms, in plaats van een op zoekwoordenonderzoek gerichte, E-A-T-gerichte SEO-strategie.
Tactieken die ooit goed werkten op Google, maar niet meer zo effectief zijn, kunnen nog steeds goed werken op Google Discover, ondanks de suggesties in de eigen documentatie van Google.
[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]