
SEO tips voor 2022 (en verder)
Overleeft SEO 2022? In veel artikelen lees je koppen als “SEO is dood”. Is dat ook zo? In dit artikel lees je over SEO in 2022, wat moet je wel en wat moet je vooral niet doen!
Ongetwijfeld vind je wat open deuren, maar hopelijk ook nieuwe inzichten die je verder helpen!
Is Google dood?
Laten we maar eens beginnen met de vraag of Google dood is, dit geeft namelijk direct antwoord op de vraag of SEO dood is, het antwoord is…. bij lange na niet. Hier geef ik zo uitgebreider antwoord op.
En is het wel terecht dat we het enkel over Google hebben? Naar mijn idee niet. SEO staat, zoals we allemaal weten, voor zoekmachine optimalisatie en zoekmachines zien we overal. Neem de app store, amazon, natuurlijk Bing en Google, maar ook minder voor de hand liggende zoekmachines als marktplaats of Funda behoren tot zoekmachines waar je voor kunt optimaliseren.
Google in 2022
We horen allemaal dat Google geregeld rechtzaken moet uitvechten en problemen met publishers over de hele wereld heeft. Laatst nog kwam het bericht naar buiten dat Google afspraken heeft gemaakt om te betalen voor content van Europese publishers.
Google past zich dus wel degelijk aan en mede daardoor kunnen we met redelijke zekerheid zeggen dat Google nog lang niet dood is. De zoekmachine is tenslotte enorm goed in wat het beoogd te doen, de meest relevante webpagina’s aan gebruikers tonen voor het ingegeven zoekwoord of zoekzin.
Zoekmachine Optimalisatie in 2022
Dan komen we tot de kern van dit artikel, welke zaken moet je nou echt rekening mee houden in 2022?
Laat ik deze punten eerst voor je opsommen, zodat je niet eindeloos hoeft te lezen om tot de stukken te komen die jij wilt lezen. Het is een top 12 lijst geworden, geen reden voor het cijfer, enkel voor de inhoud. Wij zien de komende 12 punten als essentieel in 2022(en daarna).
- Video optimalisatie
- Image search
- Core Web Vitals (CWV)
- Expertise, Autority, Trust (E.A.T.)
- Google Discover
- Continues scrolling in SERP
- Google passage ranking
- Featured snippets
- Visual search
- Autoriteit
- Zoekintentie
- Content hubs