
Seo verbeteren met behulp van data science
Data science richt zich op het elimineren van giswerk uit SEO. Merken als Airbnb en Netflix doen het en jij ook. Tips om SEO te verbeteren met behulp van data science.
Voorbij zijn de dagen dat een enkele tweak in de inhoud of de titeltag uw site bovenaan de zoekresultaten kon krijgen. Google-algoritme is nu veel moeilijker te kraken dan voorheen. Bovendien scrolt 75 procent van de online gebruikers niet voorbij de eerste pagina van de zoekresultaten van zoekmachines.
Zoals u zich kunt voorstellen, maakt dit de SEO-ruimte op dit moment zeer concurrerend en kunnen bedrijven niet langer vertrouwen op basistechnieken.
U kunt er echter altijd voor zorgen dat de kansen in uw voordeel zijn door data science te gebruiken.
Wat is data science?
Een combinatie van verschillende tools, algoritmen en machine learning-principes die zijn ontworpen om verborgen patronen te onthullen met behulp van de onbewerkte gegevens, wordt datawetenschap genoemd.
Data science creëert zijn indruk op elk domein. Zoals geciteerd door Maryville University,zal er tegen het einde van 2020 elke seconde ongeveer 1,7 megabyte aan gegevens worden gegenereerd voor iedereen op de planeet.
Waarom heb je het nodig?
Data science biedt waardevolle inzichten over de prestaties van een website en deze inzichten kunnen u helpen uw SEO-campagnes te verbeteren.
Data science wordt gebruikt om voorspellingen te doen over aankomende trends en klantgedrag met behulp van analytics en machine learning. Netflix gebruikt bijvoorbeeld inzicht uit data science om de originele serie te produceren die de interesse van gebruikers west.
Naast het identificeren van kansen, verwerkt data science ook hoge volumineuze gegevens en helpt het bij het nemen van betere beslissingen. Bedrijven kunnen eenvoudig de effectiviteit van een marketingcampagne meten met behulp van data science.
Hoe helpt data science SEO?
Data science helpt je bij het nemen van concrete beslissingen door je:
- Visualiseer welke combinaties de grootste impact kunnen maken
- Marketingcampagnes maken die zijn afgestemd op de behoeften van hun doelgroep
- Begrijp de voorkeuren van de koper en identificeer pijnpunten
- Verwijzingsbronnen identificeren voor het converteren van verkeer
- Laadtijd, indexering, bouncepercentage, reactiefouten en omleidingen verifiëren
- Controleer de meeste en minst gecrawlde URL’s
- Pagina’s identificeren die crawlers niet mogen indexeren
- Bronnen van ongewoon verkeer identificeren
Hoe pas je data science toe op je SEO data?
Volg de onderstaande manieren om data science toe te passen op uw SEO-campagnes:
Middelen
Analytics Semrush Trefwoord Moeilijkheidsgraad
Analytics Searchmetrics Core Web Vitals Studie
Analytics Top 5 SEO-fouten
1. Selecteer uw gegevensbronnen
Begrijp dat de kwaliteit van uw gegevensbronnen rechtstreeks van invloed is op uw gegevensinzichten.U hebt de juiste tools nodig om belangrijke statistieken nauwkeuriger bij te houden. De top vier tools die u kunnen helpen de juiste gegevens te verzamelen en betere beslissingen te nemen, zijn Google Analytics, SEMrush en Ahrefs.
2. Denk aan “ecosysteem” in plaats van “data” en “tools”
Vertrouw niet op één oplossing als uw SEO complex is en integreert met verschillende andere digitale marketinggebieden zoals contentmarketing, CX-beheer, CRO en verkoop.De “data science” benadering van SEO gaat over het integreren van methoden, tools en praktijken op een manier die diepe en nauwkeurige inzichten haalt uit de cumulatieve datamix.Overweeg de SEMRush-console die we hierboven hebben besproken. De verkeersstatistieken die het presenteert, werken in de veronderstelling dat al het verkeer echt is. Wat als er slechte bots in het spel zijn?Het is heel logisch om een tool voor het controleren van verkeerskwaliteit in de mix te brengen, zoiets als wat Finteza doet.
Bron: Finteza
Het biedt u geavanceerde botdetectietechnologie, samen met een hele reeks conversietrechteroptimalisatiemodules, om u te helpen niet alleen uw gegevens beter te begrijpen, maar ook om het inzicht in actie te brengen, om zakelijke KPI-scores te stimuleren.
3. Stem SEO af op marketinginitiatieven
Het ondersteunen van uw SEO met andere marketinginitiatieven maakt het sterker. Werk samen met verkoop-, ontwikkelaars-, UX-ontwerpers en klantenserviceteams om te optimaliseren voor alle zoekrangschikkingsfactoren.
Gebruik data science om een universele set SEO-best practices te bepalen die elk team kan volgen om uw doel te bereiken.Probeer de evoluerende relaties tussen onafhankelijke en afhankelijke variabelen te volgen om een beter idee te krijgen van welke acties belangrijk zijn voor uw bedrijf. Om volledig te begrijpen hoe uw SEO andere kanalen beïnvloedt, legt u gegevens vast en analyseert u deze van:
- Top conversiepaden
- Conversies en ondersteunde conversies
Krijg een duidelijk inzicht in de reizen van uw klanten om een sterkere afstemming tussen verschillende marketingactiviteiten tot stand te brengen en de resultaten gemakkelijk toe te schrijven aan afzonderlijke campagnes.
4. Visualiseer met data science
Vind je het moeilijk om getallen te verteren die op een spreadsheet zijn gestapeld? Een hiërarchische benadering van uw gegevens kan ertoe leiden dat u belangrijke verborgen tussen de regels mist. Aan de andere kant kunt u verschillende voordelen halen uit datavisualisaties, zoals:
- Vergelijken en contrasteren
- Grote gegevensvolumes op schaal verwerken
- Versnel kennisontdekking
- Verborgen vragen onthullen
- Zoek gemeenschappelijke patronen en trends
Test het zelf uit. Maak gebruik van data science tijdens een SEO technische audit en ontvang inzichten over de gezondheid en prestaties van uw site. Gebruik die gegevens om meer te weten te komen over uw paginaautoriteit, rangschikkingen, het aantal uitgaande/inkomende koppelingen per pagina en andere factoren. U zult echter geen goed antwoord vinden over waarom sommige pagina’s beter presteren in de zoekresultaten, terwijl de andere achterblijven.Door de interne linkstructuur van de site te visualiseren en de domeinautoriteit van individuele pagina’s op een schaal van één tot tien (zoals Google) te achterhalen, kunt u de verbeterpunten zien en proactieve maatregelen nemen.
On-page SEO-optimalisatie is slechts een enkel voorbeeld van hoe SEO-experts visualisaties combineren met data science om klanten betere resultaten te bieden. Maak uw SEO-gegevens beter bruikbaar met visualisaties.
5. Doe hulp bij A/B-testen
LinkedIn voerde een experiment uit met behulp van het XNLT-platform. Het experiment was gericht op het herontwerp van de betalingsstroom “Premium Subscription”. Het LinkedIn UX-team verminderde het aantal betaalpagina’s en voegde een FAQ toe. De resultaten waren indrukwekkend met een toename van het aantal jaarlijkse boekingen dat miljoenen dollars waard was, een vermindering van 30% in terugbetalingsopdrachten en een toename van 10% in gratis proefabonnementen.
Slotopmerkingen
Data science richt zich op het elimineren van giswerk uit SEO. In plaats van aan te nemen wat werkt en hoe een specifieke actie uw doelen beïnvloedt, gebruikt u data science om te weten wat u de gewenste resultaten oplevert en hoe u uw succes kunt kwantificeren. Merken als Airbnb doen het al en jij ook.